sâmbătă, 18 iunie 2016

Ziua Liliacului Carpatin


Aqua Crisius a organizat sâmbătă, 18 iunie 2016, la Coada Lacului, evenimentul „Ziua Liliacului Carpatin”, ediția a III-a, eveniment ce face parte din proiectul „Arii protejate în inimile noastre”. Liliacul Carpatin este o specie sălbatică, ocrotită de lege, endemică pe Valea Iadului. Arbuștii cu flori mov cresc spontan în această arie protejată de interes național.


Programul a debutat cu un concurs interşcolar pe teme de mediu: 10 școli și peste 120 de copii. Au urmat momente folclorice, expoziţii și degustări de produse tradiţionale și un concurs de gătit. Activitățile din cadrul concursului interșcolar au avut ca scop conștientizarea tinerilor asupra necesităţii protejării speciilor şi habitatelor din ariile naturale protejate. În urma concursului au fost selectați și elevii care vor participa la deja tradiționala tabără Junior Ranger, tabără unde elevii vor învăța tehnici și metode de orientare pe trasee, vor identifica urme de animale, vor recunoaște speciile protejate și  nu în ultimul rând vor avea parte de multă distracție.






A fost o zi minunată  pentru a ne petrece timpul liber în natură şi pentru a dobândi cunoştinţe noi, dar mai ales un sfârșit perfect de an şcolar. Prin activităţile desfăşurate organizatorii şi-au dorit ca elevii să cunoască şi să devină prieteni ai naturii, în general şi ai acestui mediu natural atât de pitoresc, în special.
Felicitări echipei de elevi care a reprezentat Școala Gimnazială Alexandru Roman Auseu și care a obținut LOCUL 1 la concursul interșcolar pe teme de mediu: Boca Maria, Chirodea Moise, Cuc Cătălin, Gârdan Andreea, Ivanciuc Bodiut Cipriana, Jac Cristina, Jac Andrea, Lupo Timotei, Madar Cătălin, Mateaș Mădălin,  Opre Ionut, Opre Iulia,  Sertea Andrada, Simionaș Sorana!







duminică, 15 mai 2016

Erasmus 2.0


Cea de-a doua întâlnire transnațională din cadrul proiectului Erasmus+ Help: How to educate pupils with lower possibilities”, proiect derulat la Școala Gimnazială Alexandru Roman Aușeu, a avut loc în perioada 9-12 mai 2016 în localitățile Felsonyek și Iregszemcse, Ungaria.  Iregszemcse este  centrul regional iar Felsonyek este o așezare ce datează încă de pe vremea romanilor; o localitate situată la numai 30 km de lacul Balaton și faimoasă pentru vinurile produse.

Frumoasele și ospitalierele localități din Ungaria au primit reprezentanții școlilor și instituțiilor educaționale din cele cinci țări partenere: Turcia - Artvin, Ungaria – Felsonyek și Iregszemcse, Italia- Vigolo Vattaro, Slovacia -Vinica, Romania-  Aușeu.

Proiectul are două componente educaționale principale: dezvoltarea și îmbunătățirea competențelor digitale, precum și a celor antreprenoriale. Finalitățile proiectului presupun conceperea unor manuale pentru elevi și ghiduri pentru profesori, dar și realizarea unor aplicații de învățare ce pot fi folosite atât pe laptop, cât și pe smartphone. Se au în vedere, de asemenea,  două grupe de vârstă: 11-14 ani și 15-18 ani. Beneficiarii acestui proiect vor fi toți elevii, dar mai ales cei care provin din medii defavorizate.


Considerăm acest proiect ca fiind un proiect interesant, important și util, ce va contribui la consolidarea unor valori fundamentale în Uniunea Europeană: prietenie și înțelegere reciprocă între instituțiile și țările participante.







vineri, 5 februarie 2016

A nimerit orbul Brăila...

Expresia este des folosită în limba română cu sensul de a avea noroc, dar și pentru a încuraja pe cei care șovăie să se ducă într-un loc necunoscut.

De ce Brăila?  Pentru că  este un oraș în care  străinii/vizitatorii nu au cum să se piardă, un oraș cu străzi dispuse circular. Brăila avea de asemenea  faimă de mare port dunărean la sfârșitul secolului XIX. Oricine, chiar şi orbii, puteau ajunge la Brăila călcând pe dâra de cereale scursă din carele ce mergeau spre portul de la Dunăre.

Și totuși, specialiștii sunt de părere că această expresie provine de la alfabetul Braille (sistem de scriere pentru cei cu deficiențe de vedere în care literele sunt ieșite în relief pentru a fi simțite cu degetele). Astfel  expresia a  cunoscut/știut orbul Braille  a devenit  a știut/nimerit orbul Brăila pentru cei care nu cunoșteau numele francezului care a inventat acest sistem.

Surse: adevarul.ro, ro.wikipedia.org

duminică, 24 ianuarie 2016

Erasmus+

Școala Gimnazială Alexandru Roman Aușeu la prima întâlnire transnațională în cadrul programului Erasmus+


Sunt orașe în lume care își scriu” cu majuscule numele în amintirile celor care le vizitează.  Un astfel de oraș este Artvin în Turcia, gazda primei întâlniri transnaționale din cadrul proiectului Erasmus+ HELP-How to educate pupils with lower possibilities”, întâlnire care a avut loc în săptămâna 18-22 ianuarie 2016. Frumosul și ospitalierul oraș a primit câte 2-3 reprezentanți ai școlilor și instituțiilor educaționale din cele cinci țări partenere:

Turcia - Artvin
Ungaria - Felsonyek
Italia- Vigolo Vattaro
Slovacia -Vinica
Romania-  Aușeu.




Proiectul are două componente educaționale principale: dezvoltarea și îmbunătățirea competențelor digitale, precum și a celor antreprenoriale. Finalitățile proiectului presupun conceperea unor manuale pentru elevi și realizarea unor aplicații de învățare ce pot fi folosite atât pe laptop, cât și pe smartphone. Se au în vedere, de asemenea,  două grupe de vârstă: 11-14 ani și 15-18 ani.
Beneficiarii acestui proiect vor fi toți elevii, dar mai ales cei care provin din medii defavorizate.
Pe agenda de lucru s-au regăsit următoarele activități:  prezentarea partenerilor, întâlniri cu reprezentanți ai inspectoratului școlar și cu autorități locale, workshop-uri, crearea website-ului proiectului, dezbateri privind conceptele și temele educaționale propuse, stabilirea agendei de lucru pentru următoarea întâlnire ce va avea loc în Ungaria.




Am fost plăcut impresionați de modul în care reprezentanții partenerilor turci ne-au întâmpinat, dar și de felul în care colectivele de elevi, cadrele didactice, directorul liceului și inspectorul școlar general, precum și toate autoritățile locale și regionale s-au bucurat și s-au pregătit pentru vizita noastră și a tuturor partenerilor. Această primă și foarte reușită întâlnire din proiect se datorează excelentei organizări concepute și conduse de Aybike Kurt Gultekin (Turcia) și Dr. Balogh Bela (Ungaria).



Oportunitatea de a face parte dintr-un proiect Erasmus nu apare în fiecare zi, și fiindcă este o experiență unică conducerea Școlii Gimnaziale Alexandru Roman Aușeu, alături de toate cadrele didactice,  va depune tot efortul pentru finalizarea cu succes a acestui proiect în august 2017.









joi, 7 ianuarie 2016

AUSEU ELEMENTARY SCHOOL


Un filmuleț despre școală și comună ce va fi prezentat luna aceasta în Turcia în cadrul unui proiect european.








O fotografie de Andrei Posmoșanu

marți, 5 ianuarie 2016

Jocul de șah și dezvoltarea personalității copilului



Artă și știință în același timp, șahul, joc clasic de strategie, nu trebuie neglijat deloc de către părinții care vor să ajute la dezvoltarea unei personalități armonioase și puternice a copilului lor. Studiile recente au demonstrat diferențe semnificative între copiii care joacă frecvent șah și cei care nu practică deloc un "sport al minții".




Care sunt beneficiile practicării jocului de șah?

Iată doar câteva:
  • îmbunătățește concentrarea, memoria, gândirea abstractă, gândirea analitică
  • dezvoltă creativitatea
  • dezvoltă gândirea logică
  • este un test de răbdare și voință
  • sporește încrederea în sine
  • dezvoltă aptitudinile matematice
  • dezvoltă capacitatea de a prevedea consecințele propriilor acțiuni
  • oferă jucătorului șansa de a cunoaște noi prieteni, de a socializa, căci va duce copilul din fața calculatorului și îl va pune în contact cu alți jucători
  • nu devine niciodată plictisitor: nicio partidă de șah nu este asemănătoare cu cealaltă etc.

Când se învață șahul ?

Este greu de spus care este vârsta potrivită pentru inițierea în tainele acestui joc. Este bine însă să se înceapă cât mai  devreme pentru că impactul e mai mare și ajută la dezvoltarea creierului copilului. Unii copii sunt apți să învețe principiile generale ale jocului la 4 ani, alții sunt capabili să înțeleagă regulile și desfășurarea jocului abia pe la 7-8 ani.

Șahul se poate însă învăța la orice vârstă și, spre deosebire de alte sporturi, nu trebuie să te retragi niciodată!

Se spune de asemenea că șahul poate crește chiar IQ-ul, dar de aici apare însă o mare dilemă:


Oamenii deștepți aleg să joace șah sau șahul îi face deștepți?









Surse: Dr. Robert C. Ferguson, "Research and Benefits of Chess", chess.com
Surse foto: www.pinterest.com, voceatransilvaniei.ro, quotesgram.com